Semih Karakoç

COVID AŞISININ UZUN VADELİ YAN ETKİLERİ OLMAYACAĞINI NEREDEN BİLİYORUZ?

Semih Karakoç

Aşı aşağıdaki bileşenlerden bazılarını içerebilirler:

Bir virüsün protein bileşeni

Bir genetik kod parçası (DNA veya mRNA)

Zayıf bir virüsün çok küçük bir dozu

Bağışıklık tepkisini artıran bir madde (bir adjuvan)

Az miktarda koruyucu

Enjeksiyonlar için steril tuzlu su (salin).

Şu anda dünyanın çeşitli bölgelerinde 13 COVID-19 aşısının kullanım için izin verilmişti. Aşı çalışmalarının bilim dünyasında ki endişelerini analiz ettiğimizde muhalif kesimlerinde oldukça yüksek ses ile endişelerini dile getirdiklerini görmekteyiz. Nasıl yani? Dediğinizi duyar gibiyim. İşte bir hekimin dikkatli tespitleri….

 “Vektör bazlı mRNA” aşılarının beklenmeyen ve erken bir yan etkisi tespit edildi.

Ve bu bilgi, ayrıntıya girmeden dünya kamuoyu ile paylaşıldı.

Bu aşıları olanlarda bu yan etkinin oranını henüz bilmiyoruz.

Ancak oran oldukça yüksek olmalı ki, bu aşıların kullanımı pek çok ülkede önce askıya alındı. Daha sonra da yasaklandı.

Tehlikeli yan etki: “ Kanda anormal pıhtılaşma oranında artma ve halk arasında ‘pıhtı atması’ olarak bilinen ‘tromboemboli’ riskinde yükselme.” Olarak bildirildi.

Aşı olanlarda; beyin, kalp, akciğer başta olmak üzere hayati organlar ile kol, bacak gibi uzuv damarlarında pıhtı nedeni ile tıkanma riskinde artma olduğu ortaya konuldu.

Aşılama sonrası ortaya çıkan bu tehlikeli durumun hekimleri en çok endişelendiren kısmı ise: “Ne kadar süreceğinin” bilinmiyor olması.

Aşı olduktan sonra beyin damarlarınızın,  kalp damarlarınızın veya akciğer damarlarınızın bir pıhtı nedeni ile tıkanma olasılığı riskinin ne kadar süreceği önceden kestirilemiyor.

Yani diyelim ki aşı oldunuz. Aşıdan üç ay sonra beyninize bu aşı nedeni ile bir kan pıhtısı atıp atmayacağınız garanti değil. Veya bir yıl sonra?

Bilim insanlarını “Bu aşıların zarardan çok faydası var!..” ezber sloganından vaz geçirecek kadar korkutan ve apar topar bu aşı uygulamalarının sonlanmasına sebep olan bu yan etki nedir?

Tromboembolizm hastalığı.

Bu hastalık bilim mecrasında: Vücudumuzda aşırı miktarda kan pıhtılarının oluşması ve bu pıhtıların gerek oluştukları damarı, gerekse buradan koparak kan dolaşımı ile ilerleyip diğer organ damarlarını tıkaması durumu olarak bilinmektedir…

Halk arasında bilinen adı ile: ‘Pıhtı atması’.

Bu hastalık çok mu önemli?

Evet. Çok önemli.

Çünkü insan ölüm sebepleri içerisinde ilk sırayı alan kalp krizlerinin sebeplerinden birisi bu aşırı pıhtılaşma bozukluğu. Her yıl 18 milyon insanın hayatını kaybettiği bir hastalık bu.

Ayrıca beyin damar tıkanıklığı ve akciğerlere pıhtı atması olarak bilinen hastalıklardan da her yıl yaklaşık 3 milyon insan hayatını kaybediyor.

Diğer organ damar tıkanıklıkları nedeni ile ölenleri, felç kalanları, sakat kalanları ve ömür boyu tedaviye ihtiyaç duyacak denli hastalık sahibi olanları saymıyorum bile.

Mevcut durumda bile bu korkunç rakamlar ve istatistiklerin üzerine bir de:

“Bu aşılar tromboembolizm riskini on kat arttırıyor.” Bilgisi karşısında dehşete düşmemek imkânsız. Bilim insanları yaşadıkları korku ve endişe de haklılar haklı olmalarına da.

Ben asıl bu gelişmeyi “hayret ve şaşkınlıkla” karşılamalarına şaşırdım.

Beklenmeyen bir yan etkiymiş?!.. Hadi canım sen de!..

Buna ne diyeceksiniz! İşte on yıllık gizemli sır… GlaxoSmithKline tarafından üretilen ve imal edilen Pandemrix, 2009-10 salgını sırasında Birleşik Krallık‘ta en yaygın kullanılan grip aşısıydı. Bir milyonu küçük çocuklara olmak üzere yaklaşık altı milyon doz verildi. Bununla birlikte, Avrupa genelinde elde edilen kanıtlar, aşı yapıldıktan sonra çocuklarda yüksek narkolepsi oranını ortaya koymuştur. Aşılanan 55.000 çocuktan yaklaşık birinin (Birleşik Krallık‘ta yaklaşık 20'si) narkolepsi geliştirdiği düşünülüyordu. Pandemrix'in 20 yaşın altındaki kişilerde kullanımı 2011'de İngiltere'de durduruldu." Ne yazık ki domuz gribi aşısı sonucu narkolepsi gelişenlerin hayatları sonsuza dek değişti. Bu durum, çalışma, araba kullanma, kişisel ve aile ilişkileri de dâhil olmak üzere hayatlarının birçok yönünü etkilemeye yetmişti…2014 yılında domuz gribi aşısı olduktan sonra narkolepsi geliştiren 23 yaşındaki bir anaokulu asistanı, ailesine uyku bozukluğuyla yaşamanın dayanılmaz hale geldiğini söyleyerek kendi hayatına son verdi.

Editörün notu: Endişelenmeli miyiz?  İnsanların büyük çoğunluğu için COVID-19 aşıları güvenli ve etkilidir. Ancak nadir görülen yan etkilerin nedenlerini anlamak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır. Kalın sağlıcakla erenler canlar…

 

19.04.2021

Bu makale 553 kişi tarafından okundu.

Okuyucu Yorumları
ÖNEMLİ UYARI: Bu sayfalarda yayınlanan köşe yazıları/makaleler yazarların kendilerine ait görüşleridir. Köşe yazıları, makale ve yorumlardan Liberal Gazete veya liberalgazete.com hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Yazı, makale, yorum, herhangi bir içeriğin anayasa ve yasalara aykırı olamayacağı açıktır.
Haber Gönderin

LiberalGazete.com basın özgürlüğünün yaygınlaşması, var olan tüm düşüncelerin siyasi temsilcilerini kamuoyuna taşımayı amaç edinmiştir.

liberalgazete.com'un ticari bir faaliyeti yoktur.

  • bilgi@liberalgazete.com

KÜNYE

Yazar Olmak İstiyorum
Yazar Girişi
Üye Girişi
Üye Ol

E-Bülten Kayıt

Haberlerden anında haberdar olun!


Copyright © 2020 www.liberalgazete.com | Tüm hakları saklıdır.